loading...

همشهری وب

در این مطلب ما به شما آموزش خواهیم داد که چطور بتوانید داکر (Docker) را بر روی ویندوز سرور‌ها نصب کنید. همچنین قبل از آموزش نصب و کانفیگ داکر (Docker)، توضیح مختصری درباره اینکه داکر چیست و

همشهری وب بازدید : 1844 یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 زمان : 19:16 نظرات (0)

در این مطلب ما به شما آموزش خواهیم داد که چطور بتوانید داکر (Docker) را بر روی ویندوز سرور‌ها نصب کنید. همچنین قبل از آموزش نصب و کانفیگ داکر (Docker)، توضیح مختصری درباره اینکه داکر چیست و چه کاربردی دارد صحبت می‌کنیم.

داکر (Docker) چیست؟

داکر (Docker) را می‌توان به عنوان یکی از جدیدترین و مفاهیم نوپای دنیای تکنولوژی بیان کرد. به طور کلی داکر مخصوص سیستم عامل‌های لینوکس است و برای راه اندازی و استفاده از آن نیاز است که بر روی کرنل لینوکس اجرا شود اما خوب با استفاده از روش‌های خاصی که به شما آموزش خواهیم داد می‌توانید داکر را به راحتی بر روی ویندوز سرور ۲۰۱۹ و حتی ویندوز ۱۰ نصب کنید.

 از آنجایی که داکر اصالتاً مخصوص کرنل لینوکس است در نتیجه می‌توانیم این موضوع را متوجه شویم که داکر یک پروژه متن باز یا اپن سورس است.

داکر (Docker) چه کاربردی دارد؟

 شما با استفاده از داکر می‌توانید در واقع بر روی سیستم عامل خود یک محیط مخصوص و ایمن یا به اصطلاح ایزوله‌ای را ایجاد کنید. به اصطلاح به این محیط ایزوله کانتینر (Container) میگویند.

اجازه دهید با ذکر یک مثال کاربرد داکر را برای شما شرح دهیم. تصور کنید شما با استفاده از داکر در داخل شبکه خود یک محیط ایزوله را ایجاد کرده اید. شما می‌توانید با خیال راحت در این محیط ایزوله یا به اصطلاح کانتینر خود به تست و بررسی هر گونه اپلیکیشن و یا هر نوع عملیاتی بپردازید فارغ از این که نگران باشید ممکن است به کل شبکه آسیب برسد و پس از پایان عملیات با خیال راحت، این محیط ایزوله یا کانتینر را پاک کنید.

داکر که را به این شکل نیز می‌تواند شرح داد که در واقع یک نسخه سیستم عامل مورد نظر شماست اما در سطح کوچکتر و محدودتر. که شما می‌توانید به راحتی تمام کارهایی که در سیستم عامل اصلی انجام دادید در این محیط ایزوله انجام بدید و پس از انجام تست و بررسی‌های خود و عملیات مورد نظر، محیط ایزوله یا کانتینر را پاک کنید.

آموزش مرحله به مرحله نصب داکر (Docker) بر روی ویندوز سرور

تا اینجای مقاله شما با این موضوع آشنا شدید که اصلاً داکر (Docker) چیست و ما چه استفاده‌ای می‌توانیم از این ابزار در شبکه و کارهای تست و بررسی خود استفاده کنیم. خوشبختانه نسخه مخصوص ویندوز نیز برای داکر ارائه شده است.

داکر (Docker) از طریق نرم‌افزار Docker Toolbox قابلیت نصب بر روی ویندوز سرور را دارد. اما باید به این موضوع توجه کنید که یکی از پیش نیازهای اصلی اینکه داکر (Docker) بر روی ویندوز سرور شما نصب شود این است که خاصیت مجازی‌سازی در پردازنده ویندوز سرور شما فراهم شده باشد.

 برای اطلاع از اینکه آیا این ویژگی در ویندوز سرور شما فعال است یا نه کافیست به Task Manager برود که با زدن کلید‌های ترکیبی Ctrl+Alt+Delete می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

 پس از باز شدن تسک منیجر، از تب‌های بالا وارد تب Performance شود.

بر روی CPU کلیک کنید. اگر در جلو Virtualization عبارت Enable ثبت شده بود یعنی امکان مجازی‌سازی بر روی ویندوز سرور شما فراهم است و به راحتی می‌توانید داکر(Docker) را نصب کنید. اما اگر عبارت Disable ثبت شده باشد متاسفانه پردازنده شما از داکر (Docker) پشتیبانی نمی‌کند.

اگر خاصیت مجازی‌سازی بر روی پردازنده شما فعال بود، به راحتی با کلیک بر روی نرم‌افزار Docker Toolbox و زدن کلید Next و سپس Install و در نهایت Finish، می‌توانید داکر را بر روی ویندوز سرور خود نصب کنید.

تاثیرات استفاده از سرور اختصاصی ویندوز در اجرای بازی‌های آنلاین

پس از نصب داکر، بر روی بر روی آیکون برنامه Docker Quickstart Terminal کلیک کنید تا کانفیگ‌های پیشفرض اعمال شود. محیطی مشابه محیط نرم‌افزار Git Bash برای شما باز می‌شود که شما می‌توانید تمام کارهای مورد نیاز خود را از طریق این ترمینال انجام دهید و از قابلیت‌های داکر (Docker) استفاده کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب