loading...

همشهری وب

 اگر متوجه شدید که جاروبرقی شما بیش از حد گرم شده است، می توانید علت آن را در یکی از شرایط زیر پیدا کنید. گاهی اوقات می توانید دلیل گرم کردن دستگاه را پیدا کنید و راه حلی برای حل مشکل پیدا کنید.

همشهری وب بازدید : 133 چهارشنبه 13 دی 1402 زمان : 9:23 نظرات (0)

 اگر متوجه شدید که جاروبرقی شما بیش از حد گرم شده است، می توانید علت آن را در یکی از شرایط زیر پیدا کنید. گاهی اوقات می توانید دلیل گرم کردن دستگاه را پیدا کنید و راه حلی برای حل مشکل پیدا کنید. اما گاهی اوقات این مشکل تنها توسط یک تعمیرکار حرفه ای و با تجربه قابل حل است. تعمیرات جاروبرقی بوش خود را به ما بسپارید.



چرا موتور وکیوم گرم می شود؟

موتور یا کمپرسور قلب یک وسیله الکترونیکی مانند جاروبرقی است. عملکرد صحیح جاروبرقی به عملکرد صحیح موتور بستگی دارد. وقتی می گوییم جاروبرقی داغ است، در واقع منظورمان داغ شدن بیش از حد موتور است که دلایل مختلفی دارد.

به طور کلی گرم شدن بیش از حد موتور جاروبرقی طبیعی است. اگر متوجه شده اید، زمانی که حدود 20 تا 30 دقیقه با جاروبرقی کار می کنید و موتور بیش از حد گرم می شود، سیستم حفاظتی طراحی شده برای جاروبرقی موتور را خاموش می کند تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود. البته این فقط برای مدل های جاروبرقی است که ترموستات دارند.

اما مشکل گرمایش جاروبرقی این است که وقتی دمای جاروبرقی بیش از حد نرمال و غیرمنتظره باشد، جاروبرقی به طور خودکار خاموش نمی شود. علاوه بر این، اگر موتور جاروبرقی به سرعت گرم می شود و باعث خاموش شدن جاروبرقی می شود، باید علت گرم شدن بیش از حد جاروبرقی را بیابید و قسمت های ناسالمی که در گرم شدن بیش از حد جاروبرقی نقش دارند را شناسایی کنید.

خرابی ترموستات

اکثر جاروبرقی های مدرن دارای ترموستات هستند. ترموستات مهمترین قسمت سیستم ایمنی جاروبرقی است که دمای داخلی جاروبرقی را کنترل می کند و زمانی که تشخیص داد جاروبرقی بیش از حد گرم شده و می تواند به موتور و سایر قسمت های دستگاه آسیب برساند، خاموش می شود. توسط فرمان

دما باید در زمان مناسب کار کند. در غیر این صورت نه تنها موتور بلکه سایر قسمت های جاروبرقی نیز آسیب می بیند. نشانه اصلی آسیب ورود بوی گرم به فضا است. بنابراین اگر از جاروبرقی استفاده می کنید، متوجه می شوید که تنها پس از 10 دقیقه کارکرد، بوی گرم از موتور به مشام می رسد، به احتمال خراب شدن ترموستات و عدم کارکرد صحیح آن به طور جدی فکر کنید.

راه دیگر برای بررسی عملکرد یا خرابی ترموستات، بررسی این قسمت با اهم متر است. این تایید می کند که ترموستات معیوب است و باید تعویض شود.

زمانی که تابلو برق یا مغز دستگاه دچار مشکل می شود

یکی از مهم ترین قسمت های جاروبرقی، برد برق است. همانطور که می دانید برد الکتریکی مغز تجهیزات الکتریکی است که به قسمت های مختلف این سیستم فرمان می دهد. (تمام قسمت های جاروبرقی اعم از فن و ترموستات سالم هستند و به درستی کار می کنند اما در صورت اختلال در عملکرد برد نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.)

وقتی متوجه شدید که جاروبرقی بیش از حد گرم می شود، این احتمال وجود دارد که برد دستگاه مشکل داشته باشد و نتواند به موقع به موتور دستور خاموش شدن بدهد.

بیشتر اوقات یکی از دلایلی که برد پاور نمی تواند داده ها را تجزیه و تحلیل کند سوختن آن است. در این حالت ترموستات کار خود را به درستی انجام می دهد و به خوبی می داند که زمان خاموش شدن موتور است اما برد قادر به انتقال اطلاعات به موتور نیست. اگر تابلو برق جاروبرقی شکسته یا آسیب دیده است، باید به فکر تعمیر یا تعویض آن باشید.

خرابی فن خودرو و ارتباط آن با گرمای جاروبرقی

اگر متوجه شدید که جاروبرقی شما بیش از حد گرم شده است، یکی از اولین اقداماتی که باید انجام دهید بررسی موتور فن است. همانطور که می دانید فن جاروبرقی وظیفه خنک سازی موتور را بر عهده دارد و اگر به درستی کار نکند دمای موتور همچنان بالا می رود. به نظر می رسد خرابی فن جاروبرقی یک مشکل رایج و رایج است و صرف نظر از نوع و مدل جاروبرقی، هر از چند گاهی دچار این مشکل می شود.

برای اطمینان از اینکه فن به درستی کار می کند، کافی است وقتی جارو برقی داغ است درب را باز کنید و موتور را بدون دست زدن به جارو برقی روشن کنید. اگر فن مشکلی داشته باشد، کار نمی کند یا خیلی سخت کار می کند. معمولا تعمیرکاران برای رفع مشکل تعویض فن را توصیه می کنند.

آتش سوزی موتور کوچک؛ دلیل گرم شدن پاک کننده

اگر به ساختار جاروبرقی دقت کرده باشید حتما می دانید که موتور آن یک سیم پیچ اصلی و یک سیم پیچ کمکی دارد. گاهی پیش می آید که بین حلقه و کلاف این کلاف ها ارتباطی وجود دارد. این اتفاق مسیر جریان الکتریکی را کوتاه می کند و در نتیجه میدان مغناطیسی مناسبی برای چرخش موتور و عملکرد جاروبرقی ایجاد نمی شود. این اتفاق منجر به سوختگی نسبی موتور می شود و در صورت تکرار، موتور کاملاً می سوزد.

موتورهای احتراق داخلی انرژی زیادی را هدر می دهند و بر سلامت موتور تأثیر منفی می گذارند، بنابراین باید به فکر نگهداری آنها باشید. متخصصان تعمیر جاروبرقی اغلب جایگزینی سیم پیچ در سیستم را بهترین راه حل برای مشکل می دانند. با این حال، تجربه نشان می دهد که جایگزینی موتور توسط خدمات پس از فروش بوش  راه موثرتری برای حل مشکل است.

زمانی که بار موتور از ظرفیت آن بیشتر شود

می دانیم که دستگاه های جاروبرقی با قدرت های مختلفی ساخته می شوند. با این حال، هر یک از آنها ظرفیت اسمی معین و محدودی دارند. اگر به دلایل مختلف از جمله خرابی برخی مدارها بیش از ظرفیت موتور بارگیری شود جاروبرقی گرم می شود. در واقع با اعمال بار اضافی، جریان عبوری از سیم افزایش می یابد و دستگاه قدرت زیادی را از دست می دهد. این توان نه با سطح سیم پیچی مطابقت دارد و نه با دور موتور! در نتیجه دمای موتور به سرعت گرم می شود و ادامه چنین شرایطی باعث سوختن موتور می شود.

اگر بخواهیم بار موتور جاروبرقی را به صورت ساده برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که منظور از بار همان فشاری است که هنگام کار جاروبرقی به موتور وارد می شود. فرض کنید جاروبرقی را برای مدت طولانی روشن کرده اید و بدون وقفه با آن کار می کنید. فشار زیادی به موتور وارد می شود و دمای آن حتماً افزایش می یابد.

البته کارایی جاروبرقی تنها یکی از دلایل بار اضافی این دستگاه است. همانطور که قبلا ذکر کردیم، گاهی اوقات دلیل بار اضافی خرابی مدار سیستم است.

اولین و مهمترین علامت این است که جاروبرقی بدون وقفه کار می کند و به سرعت گرم می شود. با این حال، این تنها معیار برای تشخیص مشکل نیست. برای بررسی مدار جاروبرقی بهتر است از آمپرمتر استفاده کنید. در صورت مشاهده بار بیش از حد بر روی موتور، با یک تعمیرکار مجرب جاروبرقی تماس بگیرید و مشکل را در میان بگذارید.

با تخلیه به موقع کیسه زباله جاروبرقی از گرم شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری کنید.

یک اصل مهم در مراقبت از جاروبرقی این است که کیسه زباله را زمانی که پر است خالی کنید. اگر از کیسه جاروبرقی زمانی استفاده کنید که می دانید پر از زباله است، فشار زیادی به موتور وارد می کند و مشکلاتی را ایجاد می کند که یکی از آنها داغ شدن موتور است. در واقع یکی از اثرات دیگر کیسه جاروبرقی کاهش کامل قدرت مکش دستگاه است که نظافت آن را کمی سخت می کند. شاید برای شما عجیب باشد، اما همانطور که تجربه نشان داده است، در چنین مواقعی حتی کثیفی و گرد و غباری که از پشت تمیزکننده خارج می شود، می تواند دوباره اتاق را کثیف کند.

برای اینکه مطمئن شوید علت داغ شدن موتور کیسه زباله است یا پر بودن کیسه به این نکته توجه کنید که آیا قدرت مکش دستگاه همزمان با جاروبرقی کاهش می یابد یا خیر. اگر پاسخ مثبت است، احتمالاً زمان دور ریختن کیسه زباله فرا رسیده است و در صورت دور ریختن آن مشکل حل می شود. اما آیا می تواند قدرت مکش خود جاروبرقی را کاهش دهد و باعث گرم شدن بیش از حد جاروبرقی شود؟ پاسخ مثبت است و در ادامه توضیحات آن را خواهید خواند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب